برای آشنایی با 8 مهندس عمران مهم ترین دست آردهایشان و تمام تحولی که در زندگی بشریت به وجود آوردهاند تا آخر این مقاله همراه هنر عمران باشید.
معرفی 8 تا از برترین مهندسین عمران در سراسر دنیا
داف ای. آبرامز
(۱۸۸۰، ایالت ایلینوی – ۱۹۶۵، نیویورک)
داف ای. آبرامز یک محقق آمریکایی در زمینه فرمول و خصوصیات بتن بود. وی روشهای نوینی را برای آزمایش ویژگیهای بتن، که امروزه نیز مورد استفاده قرار میگیرد، توسعه داد. وی که استاد موسسه لوئیس بود، در اوایل قرن بیستم درباره مواد تشکیل دهنده بتن تحقیقات و مطالعاتی داشت.
داف. ای. آبرامز محقق، استاد و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انجمن سیمان پرتلند در شیکاگو بود. وی تأثیر ترکیبات بتن بر مقاومت محصول نهایی را بررسی کرده است.
برخی از نتایج تحقیقات داف ای. آبرامز عبارتاند از
تعریف مفهوم ضریب عیار فلزات
تعریف نسبت آب و سیمان
یک روش آزمایشی برای کارایی مخلوط بتن با استفاده از آنچه “مخروط آبرامز” نامیده میشود.
در یک برنامه تحقیقاتی جامع، آبرامز رابطه بین نسبت آب و سیمان و مقاومت فشاری بتن را کشف کرد. نتایج برای اولین بار در سال ۱۹۱۸ منتشر شد.
وی همچنین از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۱ رئیس انجمن بتن آمریکا (ACI) بود و در سال ۱۹۴۲ مدال Frank P. Brown را به وی اهدا کردند.
مهندس عمران سِر دیوید اندرسون
(۱۹۵۳-۱۸۸۰)
سِر دیوید اندرسون، مهندس عمران و وکیل اسکاتلندی بود. اندرسون در سال ۱۸۸۰ در لِون، فیف، اسکاتلند متولد شد. در سال ۱۹۲۱، هنگام بازگشت از خدمت ارتش، اندرسون به مهندسان همکار خود باسیل موت و دیوید هی پیوست و شرکت Mott Hay و Anderson را تشکیل داد. اندرسون از نوامبر ۱۹۴۳ تا نوامبر ۱۹۴۴ به عنوان رئیس موسسه مهندسان عمران انتخاب شد.
آپولودوروس دمشقی
آپولودوروس دمشقی مهندس، معمار، طراح و مجسمه ساز سوری-یونانی و متولد دمشق بود که در طول قرن ۲ میلادی شکوفا شد.
آپولودوروس، فرد مورد علاقه تراژان، امپراتور روم بود، که به همین دلیل وی پل تراژان را بر روی رود دانوب برای لشکرکشی در سالهای ۱۰۵-۱۰۶ در داچیا احداث کرد.
او همچنین علاوه بر چندین پروژه کوچکتر، طراحی فروم تراژان، معبد تراژان و ستون تراژان را در داخل شهر رم طراحی کرد. آپولودوروس همچنین طاقهای پیروزی تراژان را در Beneventum و همچنین در Ancona را طراحی کرد. وی به عنوان معمار برتر و به عنوان سازنده پل Alconétar در اسپانیا اعتبار زیادی کسب کرد.
ترومن همینوی آلدریچ
(۱۷ اکتبر ۱۸۴۸ – ۲۸ آوریل ۱۹۳۲)
ترومن همینوی آلدریچ مهندس عمران، مدیر شرکت معدن و یک دیرین شناس بود و مدت کوتاهی در مجلس نمایندگان آمریکا و مدیر پست بیرمنگام خدمت کرد. وی تنها نماینده جمهوریخواه ۹ منطقه آلاباما در کنگره بوده است که از ۱۸۹۳ تا ۱۹۶۳ در کنگره حضور داشته است.
برای آشنایی کامل با مهندسی عمران و تفاوت های اساسی عمران با معماری به لینک درج شده مراجعه نمایید.
مهندس عمران برنارد آمادی
(۲۳ ژوئیه ۱۹۵۴، در شهر روبه، فرانسه)
برنارد آمادی استاد مهندسی عمران در دانشگاه کلرادو بولدر، بنیانگذار مهندسین بدون مرز (ایالات متحده آمریکا) و مدیر سابق مرکز مورتنسون، مرکز مهندسی جوامع در حال توسعه است. وی عضو آکادمی ملی مهندسی و دریافت کننده مدال هوور است. در سال ۲۰۰۹، وی جایزه مهندسین برتر را از نیوزرکورد دریافت کرد. در سال ۲۰۱۲، دکتر آمادی از طرف وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده علمی منصوب شد.
چارلز آدلر جونیور
(۲۰ ژوئن ۱۸۹۹ – ۲۳ اکتبر ۱۹۸۰)
چارلز آدلر جونیور مخترع و مهندس عمران آمریکایی بود. وی بیشتر به خاطر تولید دستگاههایی با هدف بهبود ایمنی حمل و نقل، از جمله چراغهای راهنمای صوتی، سیگنالهای جاده برای افراد دارای مشکل کور رنگی، دکمههای عابر پیاده و چراغهای چشمک زن هواپیما شناخته میشود.
اوتمار هرمن آمان
(۲۶ مارس ۱۸۷۹ – ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۵)
اوتمار هرمن آمان یک مهندس عمران سازه سوئیسی-آمریکایی بود که از جمله پلهای ساخته شده توسط او میتوان به پل جرج واشنگتن، پل Verrazzano-Narrows و پل بایون اشاره کرد. وی همچنین برنامه ریزی و ساخت تونل لینکلن را بر عهده داشت.
آمان بیش از نیمی از یازده پلی را که شهر نیویورک را به بقیه آمریکا متصل میکند را، طراحی کرده است. استعداد و نبوغ به او کمک کرد تا دو پل معلق، که طولانیترین پلهای معلق زمان او بوده است را، طراحی و بسازد. آمان به دلیل توانایی در ساخت پلهای کم هزینه و همچنین سبک، اما در عین حال ساده و زیبا شناخته میشد. وی با استفاده از تئوری خیز توانست این کار را انجام دهد. این امر باعث محبوبیت وی در دوران رکود اقتصادی شد، زیرا توانایی کاهش هزینه در ساخت پل در آن زمان بسیار مهم بود. پلهای معروفی که توسط آمان ساخته شدند، شامل موارد زیر میشود:
پل جرج واشنگتن (۲۴ اکتبر ۱۹۳۱ افتتاح شد)
پل بایون (۱۵ نوامبر ۱۹۳۱ افتتاح شد)
پل Triborough (11 ژوئیه ۱۹۳۶ افتتاح شد)
پل Bronx – Whitestone (29 آوریل ۱۹۳۹ افتتاح شد)
پل والت ویتمن (۱۶ می ۱۹۵۷ افتتاح شد)
پل Throgs Neck (11 ژانویه ۱۹۶۱ افتتاح شد)
پل Verrazzano-Narrows (21 نوامبر ۱۹۶۴ افتتاح شد)
هانری لارکوم ابوت
(۱۳ آگوست ۱۸۳۱ – ۱ اکتبر ۱۹۲۷)
هنری لارکوم ابوت، یک مهندس نظامی و افسر ارتش آمریکا بود. وی در طول جنگ داخلی آمریکا در ارتش اتحادیه خدمت کرد و به دلیل مشارکت در کارها و خدمات مهندسی و توپخانه به درجه افتخاری سردار سرتیپ رسید. وی در سال ۱۸۶۶ نیز درجه سرلشکر و سرتیپ را در ارتش دریافت کرد. وی چندین مطالعه علمی با ناخدا، سرلشکر اندرو آ. همفری، درباره رودخانه می سی سی پی انجام داد. پس از بازنشستگی، ابوت به عنوان مشاور در پروژههای سدی کانال پاناما خدمت کرد. وی در سال ۱۸۶۳ به عنوان عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا انتخاب شد.
پل جرج واشنگتن در ابتدا به گونهای طراحی شده بود که ساختار فولادی آن با سنگی پوشانده شده بود، که به دلیل محدودیت هزینههای ناشی از رکود، از طرح نهایی حذف شد. مهارتهای مدیریتی آمان باعث شد پل زودتر از موعد مقرر و با بودجه کمتری تکمیل شود.
امان علاوه بر کار روی پلها، مدیریت، برنامه ریزی و ساخت تونل لینکلن را نیز بر عهده داشت.